Antonio 
Banderas
A spanyolországi Malagában 
élő Banderas házaspárnak két fia volt, José Antonio Dominguez 1960. augusztus 
10-én született, öccse, Francisco két évvel később. A tanárnő mama és a rendőr 
papa gondosan nevelték a gyerekeket, s a Franco-rezsim elnyomása alatt élő 
országban arra tanították őket, hogy önerejükből kell boldogulniuk. Persze, a 
szülők mindenben segítették a fiúkat, Antonio például profi futballista akart 
lenni. Tehetséges játékos volt, ám 14 éves korában eltörte a lábát, s ez véget 
vetett álmainak. A szereplés vágya azonban tovább dolgozott benne, s amikor 
1979-ben megnézte Milos Forman Hair című kultuszfilmjét, rájött, hogy a 
színészetben is legalább annyi örömet lehet találni, mint a labdarúgásban. 
 
  Találkozás 
Almodóvarral
  
  
Első 
igazi amerikai filmje a Desperado  Bár szülei nem helyeselték, beiratkozott a főiskola drámatagozatára, majd 
néhányadmagával összehoztak egy vándortársulatot, és utazgatni kezdtek az 
országban, kisvárosokban az utcán tartottak előadásokat. Bár gyakran feküdt le 
éhesen, Banderas élvezte a vándorélet minden percét. 1981-ben visszatért 
Madridba, elment egy meghallgatásra a nemzeti színházba, ahová fel is vették. A 
kezdő színész fizetése azonban meglehetősen alacsony volt, ezért napközben 
pincérkedett, és fotómodellként is dolgozott.  Egyik kiváló alakítása után 
Antoniót bemutatták a radikális fiatal filmrendezőnek, Pedro Almodóvarnak. A két 
művész hamar egy hullámhosszra került, a rendező a spanyol filmművészet 
arculatának átformálását tervezte, s ebben Banderasban lelkes támogatóra talált. 
Több sikeres filmet forgattak együtt, bár némelyik nagy vitákat is kiváltott. Az 
1982-es Laberinto de pasiones (Szevedélyek labirintusa) például abszurd 
szexkomédia, főszereplői transzvesztiták, punk rockerek és nimfomániások... 
  Rámenős, tehetséges, 
abberált?
  
  
Evita 
Madonnával  Antonióra más 
rendezők is felfigyeltek, így José Luis Garcia Sánchesszel és Luis Josep 
Comerónnal is forgatott. Azonban csak Almodóvár 1998-as mozija, az Asszonyok a 
teljes idegösszeomlás szélén hívta fel a nemzetközi közönség figyelmét 
Banderasra, aki még egy filmet készített Almodóvarral, a Kötözz meg és ölelj 
meg!-et, amelyben zavart elméjű férfit játszott, aki elrabol egy drogfüggő 
pornósztárt, s az ágyhoz kötözve tartja egészen addig, amíg a nő bele nem 
szeret. A színészt nem zavarta, hogy ez már a sokadik aberrált figura, akit 
életre kelt a filmvásznon, melegeket is minden gond nélkül eljátszott, s cseppet 
sem érdekelte a szóbeszéd, miszerint esetleg ő is a saját nemét kedveli. Rámenős 
volt és tehetséges, a többi nem számított.
  Tom 
Hanks szeretője
  
  
Kísértetház, Winona Ryderrel  Valószínűleg éppen a rámenősség fogta meg Arne Glimcher amerikai 
rendezőt, aki főszerepet ajánlott neki A mambó királyai című filmjében, de ezzel 
nagy kockázatot vállalt. Nem elég, hogy a fiatal színész szinte ismeretlen volt 
az Egyesült Államokban, de ráadásul egy szót sem beszélt angolul. Miután 
megkapta a szerepet, Antonio vett egy mély lélegzetet, beiratkozott a Berlitz 
nyelviskolába, s a tanárok segítségével fonetikusan megtanulta az egész 
szöveget. A mozi mérsékelt sikert aratott, de a latinos temperamentumú 
fiatalemberre más rendezők is felfigyeltek, Jonathan Demme Philadelphia - Az 
érinthetetlen című filmjében a főszereplő Tom Hanks szeretőjét alakította. Igen, 
megint egy meleg figurát formált meg, s nem tartott attól, hogy a 
homoszexualitás iránt Spanyolországnál kevésbé toleráns Amerikában elveszti a 
respektusát. Ez nem is történt meg, s további jó szerepeket kapott, amelyekben 
sokkal komplexebb figurákat keltett életre. A Kísértetházban forradalmárt 
játszott, aki belezúg két nőbe, őket Glenn Close és Winona Ryder alakította, az 
Interjú a vámpírral című filmben Tom Cruise és Brad Pitt mellett az Armand nevű 
vérszívót formálta meg, a Miami rapszódiában Mia Farrow szeretője volt. 
  Szerelem 
Melanie-val
  
  
Hárman 
nem, de ők ketten pár maradtak  Első igazi amerikai főszerepét a Desperadónak köszönheti, Robert 
Rodriguez filmje az kis költségvetésű sikerfilm, az El Mariachi folytatása volt, 
s hasonló sikert aratott. Banderas filmjei közül érdemes még megemlíteni a 
Sylvester Stallone rendezte Bérgyilkosok című akciófilmet is, mivel eddigi az 
Egyesült Államokban forgatott mozijai megmutatták, hogy olyan rendkívüli 
tehetségről van szó, aki képes belebújni bármilyen figura bőrébe, szexis, és 
Cyranóhoz hasonlóan képes kigúnyolni önmagát.  1995 elején, a Hárman párban 
című vígjáték forgatása során ismerkedett meg Melanie Griffith-szel, s hamarosan 
terjedni kezdtek a pletykák Hollywoodban, hogy nemcsak a filmvásznon lettek 
partnerek, hanem a magánéletben is közel kerültek egymáshoz. Antonio 
mindenesetre felbontotta nyolc éve tartó házasságát, felesége első szerelme 
volt, Ana Leza, majd rajongóinak megdöbbenésére oltár elé vezette a nála három 
évvel idősebb, kétszeresen elvált, gyermekes anyát. Banderas szülei is 
meglepődtek, de aztán kénytelenek voltak elfogadni fiuk választását, főleg, mert 
egy évvel később megszületett a kislányuk, Stella del Carmen.
  Egyetlen fegyvere az ökle volt
  
  
Ilyen a 
boksz: Woody Harrelsonnal  Banderas továbbra is szorgalmasan dolgozott, az Evitában Madonna oldalán 
Che Guevaraként dalolt, majd abban a szerencsében volt része, hogy az általa 
régen tisztelt színész, Anthony Hopkins partnere lehetett a Zorro álarcában. A 
Michael Chrichton természetfölötti thrilleréből készült a 13. Harcos új 
rajongókat szerzett Banderasnak, ugyanis ebben egy X. századi emberevő szörnyet 
keltett életre. A színész úgy érezte, ideje megpróbálkozni a rendezéssel is, 
a Tűzforró Alabama a hatvanas években játszódik, egy déli bombázóról szól, aki 
keresztülvándorol az országon, hogy valóra váltsa álmát: sztár akar lenni 
Hollywoodban. A főszerepet Melanie Griffith játszotta. Antonio ezután a 
testedzésre koncentrált, ugyanis az Ilyen a bokszban Woody Harrelson 
partnereként keményen öklözött. - Minden reggel ötkor keltünk. Először 
futottunk, mindig ott volt egy utánfutó, súlyzókkal, homokzsákokkal és minden 
szükséges felszereléssel. Valószínűleg ez volt a legkeményebb fizikai tréning, 
amint valaha is keresztülmentem. Az előkészületek során nemcsak azt tanultuk 
meg, hogyan mozog egy bokszoló, hanem azt is, miként gondolkodik, milyen a 
pszichológiája annak, aki nekimegy egy másiknak a ringben. A Zorróra való 
felkészüléshez képest az volt a különbség, hogy itt nem volt más fegyverem, csak 
az öklöm. Ráadásul ha hiteles filmet akarunk csinálni, akkor meg kell ütnöm az 
ellenfelemet, s állnom kell az ő ütéseit is - nyilatkozta a színész. 
  Szerelmeskedés a vásznon Angelina 
Jolie-val
  
  
Végre egy 
vígjáték, Kémkölykök  A 
filmdráma után vígjáték következett, a Kémkölykökben Banderas titkosügynököt 
alakított, s a színésznek nemcsak vonzó megjelenésére, de komikusi képességeire 
is szükség volt. - Egy kipróbált szerepet kellett kicsit más módon 
eljátszanom - mondta. - Legjobban azt szeretem ebben a filmben, hogy a 
gyerekek az igazi hősei. Ha más gyerekek meglátják Carment és Öcsit, részt 
akarnak majd venni a kalandjaikban. Szerintem ez a gyerekfilmek készítésének a 
titka, meg kell ragadni a képzeletüket.
  
  
Eredendő 
bűn  Az eredendő bűnben viszont 
Banderas és partnere, Angelina Jolie keveset bízott a nézők képzeletére. Az 
izgalmas thrillerben a partnerek szerelmi jelenetei felkeltették a nej, Melanie 
Griffith gyanakvását, de a friss házas Jolie megnyugtatta, hogy imádja a férjét, 
Billy Bob Thorntont, s ha valakivel inkább ágyba bújna, az Melanie lenne... A 
színésznő reakciójáról nem érkeztek hírek,  A színésznő reakciójáról nem 
érkeztek hírek,  viszont egyre több olyan pletyka kezdett terjedni, hogy baj 
van a házasságukkal. Ezek talán tévesnek bizonyulnak, hiszen a házaspár 
nemrégiben vásárolt hatmillió dollárért egy luxusingatlant a coloradói Aspenben. 
Banderas ezek szerint nincs pénz szűkében, hiszen 20 millió dollárt utasított 
vissza, amikor nem vállalta el a címszerepet a második Zorro-filmben. - Nem 
akarok nagyon gazdag lenni - nyilatkozta. - Inkább más dolgokra koncentrálnék, 
például a színházra.  2002 áprilisában a latin-amerikai filmfesztiválon 
Antonio Banderas nagy elismerésben részesült, ugyanis megkapta az Anthony 
Quinn-díjat, amelyet ő vehetett át elsőként a filmművészetben nyújtott 
teljesítményéért.  Következő filmje, a Kémkölykök 2. nem igényelt különösebb 
színészi tehetséget, de Banderas kétségtelenül jól érezte magát a Cortez család 
fejeként, és azért, mert szerinte Robert Rodriguez rendező világa életkortól 
függetlenül mindenkit megragad. A Frida című, Frida Kahlóról, a híres mexikói 
festőnőről szóló filmben - aki nem elég, hogy a texasi határ túloldalán élt és 
alkotott, de kommunista, mozgássérült, biszexuális és bajszos is volt - Banderas 
David Alfaro Siqueiros festőművészt alakítja.
  Mexikói figurák
  
  
Ballistic: Lucy Liuval  A Ballistic - Robbanásig feltöltve című film forgatásának megkezdése 
előtt Antoniónak komoly edzéseket kellett folytatnia. A filmben Jeremiah Ecks 
FBI-ügynököt alakítja, aki a Sever fedőnevű, Lucy Liu által alakított ügynökkel 
együtt ered egy halálos fegyver nyomába. Eck és Sever eleinte ellenfelek, de 
hamarosan kiderül, hogy a veszélyes ellenféllel szemben csak egymásban 
bízhatnak… Majd jött a Volt egyszer egy Mexikó című mozi, és nem volt kérdés, 
ki alakítja a Mariachit, sem Rodriguez, sem Antonio Banderas számára. - Ha 
Robert azt mondaná, ugorjak a kútba, valószínűleg gondolkodás nélkül megtenném a 
kedvéért - nyilatkozta Banderas. - Eddig csaknem hatvan filmben játszottam, de 
folytatást egyedül Robert kérésére vállaltam. Ez a hatodik közös munkánk, és én 
valamennyiért hálás vagyok neki. Kivétel nélkül élménygazdag, gyümölcsöző munkák 
voltak. Talán a közös anyanyelv teszi: akárcsak Pedro Almodóvarral, félszavakból 
is megértjük egymást Roberttel.
  Három dimenzióban - és 
színpadon
  
  
Volt 
egyszer egy Mexikó: Salma Hayekkel  Ez történt a Kémkölykök 3-D: Game Over forgatásán is, e filmben Antonio 
hagyta érvényesülni a „kölyköket”, ő pedig jól szórakozott az apa - ezúttal 
nyúlfarknyi - szerepében. A filmezés mellett a színész kirándulást tett a 
színpadra is. A Broadwayn a Nine című musicalban szerepelt, énekelt és táncolt 
olyan sikerrel, hogy Tony-díjra nevezték - az egész produkció egyébként 
tizenként jelölést kapott. Banderas bevallotta, hogy egy kicsit tartott a 
színpadi szerepléstől, bár Spanyolországban régebben gyakran lépett a világot 
jelentő deszkákra. - Elsőre megrémültem attól, hogy dalra kell fakadnom a 
színpadon. Otthon az ember persze énekel, de csak szórakozásból. Aztán a 
színpadon figyelni kell a zenekarra, a partnerekre, és két és fél órán keresztül 
koncentrálni arra, hogy minden rendben menjen... Már bemutatták következő 
filmjét, az Imagining Argentinát, amely 1976-ban Buenos Airesben játszódik. 
Banderas Carlost alakítja, akinek újságíró felesége a sorozatos eltűnések 
ügyében nyomoz, amelyekért a hatóságok a felelősek, bár a kormány tagadja ezt. 
Egy nap Carlos arra ér haza, hogy Cecíliát elvitte a rendőrség…- Szerencsére ma 
már ez csak filmen történhet meg - kommentálta a történteket a színész. - 
Legalábbis remélem - tette hozzá. Banderas másban is reménykedik, nevezetesen 
abban, hogy Cy Coleman új musicaljében a Broadwayn eljátszhatja Napóleon 
szerepét, továbbá készül első rendezésére, a legendás spanyol kalifáról, 
Boabdilről akar filmet forgatni… Banderas következő filmje szintén kosztümös 
lesz, a Neil Jordan által rendezett alkotás a XV. századi Itáliában játszódik. A 
Borgia című filmben Ewan McGregor lesz Cesare Borgia, Christina Ricci játssza 
Lucreziát, és jelentős szerephez jut még Banderas mellett Jean Reno és John 
Malkovich is. 
 
  
  Antonio Banderas 
ismertebb filmjei:A 
matador (Matador, 1986) Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén (Mujeres al 
borde de un ataque de nervios, 1998)  A fehér galamb (La Blanca Paloma, 
1989) Kötözz meg és ölelj meg! (Atame!, 1990) A mambó királyai (The Mambo 
Kings, 1992) Philadelphia - Az érinthetetlen (Philadelphia, 
1993) Kísértetház (The House of the Spirits, 1993) Interjú a vámpírral 
(Interview with the Vampire, 1994) Miami rapszódia (Miami Rhapsody, 
1995) Négy szoba (Four Rooms, 1995) Bérgyilkosok (Assassins, 
1995) Óvakodj az idegentől (Never Talk to Strangers, 1995) 
Desperado (Desperado, 
1995) Hárman párban (Too Much, 1996) Evita (Evita, 1996) Zorro álarca (Mask of Zorro, 1998) A 13. harcos 
(13th Warriror, 1999) Ilyen a boksz 
(Play It to the Bone, 1999) Kémkölykök (Spy 
Kids, 2001) Eredendő bűn (Original Sin, 2001) Kémkölykök 2. - Az elveszett álmok 
szigete (Spy Kids 2: Island of Lost 
Dreams, 2002) Ballistic - Robbanásig 
feltöltve (Ballistic: Ecks vs. Sever, 
2002) Kémkölykök 3-D: Game Over (Spy Kids 3: Game Over, 2003) Volt egyszer egy Mexikó (Once Upon A time In Mexico, 2003) 
  |    |    |    |