Antonio
Banderas
A spanyolországi Malagában
élő Banderas házaspárnak két fia volt, José Antonio Dominguez 1960. augusztus
10-én született, öccse, Francisco két évvel később. A tanárnő mama és a rendőr
papa gondosan nevelték a gyerekeket, s a Franco-rezsim elnyomása alatt élő
országban arra tanították őket, hogy önerejükből kell boldogulniuk. Persze, a
szülők mindenben segítették a fiúkat, Antonio például profi futballista akart
lenni. Tehetséges játékos volt, ám 14 éves korában eltörte a lábát, s ez véget
vetett álmainak. A szereplés vágya azonban tovább dolgozott benne, s amikor
1979-ben megnézte Milos Forman Hair című kultuszfilmjét, rájött, hogy a
színészetben is legalább annyi örömet lehet találni, mint a labdarúgásban.
Találkozás
Almodóvarral
Első
igazi amerikai filmje a Desperado Bár szülei nem helyeselték, beiratkozott a főiskola drámatagozatára, majd
néhányadmagával összehoztak egy vándortársulatot, és utazgatni kezdtek az
országban, kisvárosokban az utcán tartottak előadásokat. Bár gyakran feküdt le
éhesen, Banderas élvezte a vándorélet minden percét. 1981-ben visszatért
Madridba, elment egy meghallgatásra a nemzeti színházba, ahová fel is vették. A
kezdő színész fizetése azonban meglehetősen alacsony volt, ezért napközben
pincérkedett, és fotómodellként is dolgozott. Egyik kiváló alakítása után
Antoniót bemutatták a radikális fiatal filmrendezőnek, Pedro Almodóvarnak. A két
művész hamar egy hullámhosszra került, a rendező a spanyol filmművészet
arculatának átformálását tervezte, s ebben Banderasban lelkes támogatóra talált.
Több sikeres filmet forgattak együtt, bár némelyik nagy vitákat is kiváltott. Az
1982-es Laberinto de pasiones (Szevedélyek labirintusa) például abszurd
szexkomédia, főszereplői transzvesztiták, punk rockerek és nimfomániások...
Rámenős, tehetséges,
abberált?
Evita
Madonnával Antonióra más
rendezők is felfigyeltek, így José Luis Garcia Sánchesszel és Luis Josep
Comerónnal is forgatott. Azonban csak Almodóvár 1998-as mozija, az Asszonyok a
teljes idegösszeomlás szélén hívta fel a nemzetközi közönség figyelmét
Banderasra, aki még egy filmet készített Almodóvarral, a Kötözz meg és ölelj
meg!-et, amelyben zavart elméjű férfit játszott, aki elrabol egy drogfüggő
pornósztárt, s az ágyhoz kötözve tartja egészen addig, amíg a nő bele nem
szeret. A színészt nem zavarta, hogy ez már a sokadik aberrált figura, akit
életre kelt a filmvásznon, melegeket is minden gond nélkül eljátszott, s cseppet
sem érdekelte a szóbeszéd, miszerint esetleg ő is a saját nemét kedveli. Rámenős
volt és tehetséges, a többi nem számított.
Tom
Hanks szeretője
Kísértetház, Winona Ryderrel Valószínűleg éppen a rámenősség fogta meg Arne Glimcher amerikai
rendezőt, aki főszerepet ajánlott neki A mambó királyai című filmjében, de ezzel
nagy kockázatot vállalt. Nem elég, hogy a fiatal színész szinte ismeretlen volt
az Egyesült Államokban, de ráadásul egy szót sem beszélt angolul. Miután
megkapta a szerepet, Antonio vett egy mély lélegzetet, beiratkozott a Berlitz
nyelviskolába, s a tanárok segítségével fonetikusan megtanulta az egész
szöveget. A mozi mérsékelt sikert aratott, de a latinos temperamentumú
fiatalemberre más rendezők is felfigyeltek, Jonathan Demme Philadelphia - Az
érinthetetlen című filmjében a főszereplő Tom Hanks szeretőjét alakította. Igen,
megint egy meleg figurát formált meg, s nem tartott attól, hogy a
homoszexualitás iránt Spanyolországnál kevésbé toleráns Amerikában elveszti a
respektusát. Ez nem is történt meg, s további jó szerepeket kapott, amelyekben
sokkal komplexebb figurákat keltett életre. A Kísértetházban forradalmárt
játszott, aki belezúg két nőbe, őket Glenn Close és Winona Ryder alakította, az
Interjú a vámpírral című filmben Tom Cruise és Brad Pitt mellett az Armand nevű
vérszívót formálta meg, a Miami rapszódiában Mia Farrow szeretője volt.
Szerelem
Melanie-val
Hárman
nem, de ők ketten pár maradtak Első igazi amerikai főszerepét a Desperadónak köszönheti, Robert
Rodriguez filmje az kis költségvetésű sikerfilm, az El Mariachi folytatása volt,
s hasonló sikert aratott. Banderas filmjei közül érdemes még megemlíteni a
Sylvester Stallone rendezte Bérgyilkosok című akciófilmet is, mivel eddigi az
Egyesült Államokban forgatott mozijai megmutatták, hogy olyan rendkívüli
tehetségről van szó, aki képes belebújni bármilyen figura bőrébe, szexis, és
Cyranóhoz hasonlóan képes kigúnyolni önmagát. 1995 elején, a Hárman párban
című vígjáték forgatása során ismerkedett meg Melanie Griffith-szel, s hamarosan
terjedni kezdtek a pletykák Hollywoodban, hogy nemcsak a filmvásznon lettek
partnerek, hanem a magánéletben is közel kerültek egymáshoz. Antonio
mindenesetre felbontotta nyolc éve tartó házasságát, felesége első szerelme
volt, Ana Leza, majd rajongóinak megdöbbenésére oltár elé vezette a nála három
évvel idősebb, kétszeresen elvált, gyermekes anyát. Banderas szülei is
meglepődtek, de aztán kénytelenek voltak elfogadni fiuk választását, főleg, mert
egy évvel később megszületett a kislányuk, Stella del Carmen.
Egyetlen fegyvere az ökle volt
Ilyen a
boksz: Woody Harrelsonnal Banderas továbbra is szorgalmasan dolgozott, az Evitában Madonna oldalán
Che Guevaraként dalolt, majd abban a szerencsében volt része, hogy az általa
régen tisztelt színész, Anthony Hopkins partnere lehetett a Zorro álarcában. A
Michael Chrichton természetfölötti thrilleréből készült a 13. Harcos új
rajongókat szerzett Banderasnak, ugyanis ebben egy X. századi emberevő szörnyet
keltett életre. A színész úgy érezte, ideje megpróbálkozni a rendezéssel is,
a Tűzforró Alabama a hatvanas években játszódik, egy déli bombázóról szól, aki
keresztülvándorol az országon, hogy valóra váltsa álmát: sztár akar lenni
Hollywoodban. A főszerepet Melanie Griffith játszotta. Antonio ezután a
testedzésre koncentrált, ugyanis az Ilyen a bokszban Woody Harrelson
partnereként keményen öklözött. - Minden reggel ötkor keltünk. Először
futottunk, mindig ott volt egy utánfutó, súlyzókkal, homokzsákokkal és minden
szükséges felszereléssel. Valószínűleg ez volt a legkeményebb fizikai tréning,
amint valaha is keresztülmentem. Az előkészületek során nemcsak azt tanultuk
meg, hogyan mozog egy bokszoló, hanem azt is, miként gondolkodik, milyen a
pszichológiája annak, aki nekimegy egy másiknak a ringben. A Zorróra való
felkészüléshez képest az volt a különbség, hogy itt nem volt más fegyverem, csak
az öklöm. Ráadásul ha hiteles filmet akarunk csinálni, akkor meg kell ütnöm az
ellenfelemet, s állnom kell az ő ütéseit is - nyilatkozta a színész.
Szerelmeskedés a vásznon Angelina
Jolie-val
Végre egy
vígjáték, Kémkölykök A
filmdráma után vígjáték következett, a Kémkölykökben Banderas titkosügynököt
alakított, s a színésznek nemcsak vonzó megjelenésére, de komikusi képességeire
is szükség volt. - Egy kipróbált szerepet kellett kicsit más módon
eljátszanom - mondta. - Legjobban azt szeretem ebben a filmben, hogy a
gyerekek az igazi hősei. Ha más gyerekek meglátják Carment és Öcsit, részt
akarnak majd venni a kalandjaikban. Szerintem ez a gyerekfilmek készítésének a
titka, meg kell ragadni a képzeletüket.
Eredendő
bűn Az eredendő bűnben viszont
Banderas és partnere, Angelina Jolie keveset bízott a nézők képzeletére. Az
izgalmas thrillerben a partnerek szerelmi jelenetei felkeltették a nej, Melanie
Griffith gyanakvását, de a friss házas Jolie megnyugtatta, hogy imádja a férjét,
Billy Bob Thorntont, s ha valakivel inkább ágyba bújna, az Melanie lenne... A
színésznő reakciójáról nem érkeztek hírek, A színésznő reakciójáról nem
érkeztek hírek, viszont egyre több olyan pletyka kezdett terjedni, hogy baj
van a házasságukkal. Ezek talán tévesnek bizonyulnak, hiszen a házaspár
nemrégiben vásárolt hatmillió dollárért egy luxusingatlant a coloradói Aspenben.
Banderas ezek szerint nincs pénz szűkében, hiszen 20 millió dollárt utasított
vissza, amikor nem vállalta el a címszerepet a második Zorro-filmben. - Nem
akarok nagyon gazdag lenni - nyilatkozta. - Inkább más dolgokra koncentrálnék,
például a színházra. 2002 áprilisában a latin-amerikai filmfesztiválon
Antonio Banderas nagy elismerésben részesült, ugyanis megkapta az Anthony
Quinn-díjat, amelyet ő vehetett át elsőként a filmművészetben nyújtott
teljesítményéért. Következő filmje, a Kémkölykök 2. nem igényelt különösebb
színészi tehetséget, de Banderas kétségtelenül jól érezte magát a Cortez család
fejeként, és azért, mert szerinte Robert Rodriguez rendező világa életkortól
függetlenül mindenkit megragad. A Frida című, Frida Kahlóról, a híres mexikói
festőnőről szóló filmben - aki nem elég, hogy a texasi határ túloldalán élt és
alkotott, de kommunista, mozgássérült, biszexuális és bajszos is volt - Banderas
David Alfaro Siqueiros festőművészt alakítja.
Mexikói figurák
Ballistic: Lucy Liuval A Ballistic - Robbanásig feltöltve című film forgatásának megkezdése
előtt Antoniónak komoly edzéseket kellett folytatnia. A filmben Jeremiah Ecks
FBI-ügynököt alakítja, aki a Sever fedőnevű, Lucy Liu által alakított ügynökkel
együtt ered egy halálos fegyver nyomába. Eck és Sever eleinte ellenfelek, de
hamarosan kiderül, hogy a veszélyes ellenféllel szemben csak egymásban
bízhatnak… Majd jött a Volt egyszer egy Mexikó című mozi, és nem volt kérdés,
ki alakítja a Mariachit, sem Rodriguez, sem Antonio Banderas számára. - Ha
Robert azt mondaná, ugorjak a kútba, valószínűleg gondolkodás nélkül megtenném a
kedvéért - nyilatkozta Banderas. - Eddig csaknem hatvan filmben játszottam, de
folytatást egyedül Robert kérésére vállaltam. Ez a hatodik közös munkánk, és én
valamennyiért hálás vagyok neki. Kivétel nélkül élménygazdag, gyümölcsöző munkák
voltak. Talán a közös anyanyelv teszi: akárcsak Pedro Almodóvarral, félszavakból
is megértjük egymást Roberttel.
Három dimenzióban - és
színpadon
Volt
egyszer egy Mexikó: Salma Hayekkel Ez történt a Kémkölykök 3-D: Game Over forgatásán is, e filmben Antonio
hagyta érvényesülni a „kölyköket”, ő pedig jól szórakozott az apa - ezúttal
nyúlfarknyi - szerepében. A filmezés mellett a színész kirándulást tett a
színpadra is. A Broadwayn a Nine című musicalban szerepelt, énekelt és táncolt
olyan sikerrel, hogy Tony-díjra nevezték - az egész produkció egyébként
tizenként jelölést kapott. Banderas bevallotta, hogy egy kicsit tartott a
színpadi szerepléstől, bár Spanyolországban régebben gyakran lépett a világot
jelentő deszkákra. - Elsőre megrémültem attól, hogy dalra kell fakadnom a
színpadon. Otthon az ember persze énekel, de csak szórakozásból. Aztán a
színpadon figyelni kell a zenekarra, a partnerekre, és két és fél órán keresztül
koncentrálni arra, hogy minden rendben menjen... Már bemutatták következő
filmjét, az Imagining Argentinát, amely 1976-ban Buenos Airesben játszódik.
Banderas Carlost alakítja, akinek újságíró felesége a sorozatos eltűnések
ügyében nyomoz, amelyekért a hatóságok a felelősek, bár a kormány tagadja ezt.
Egy nap Carlos arra ér haza, hogy Cecíliát elvitte a rendőrség…- Szerencsére ma
már ez csak filmen történhet meg - kommentálta a történteket a színész. -
Legalábbis remélem - tette hozzá. Banderas másban is reménykedik, nevezetesen
abban, hogy Cy Coleman új musicaljében a Broadwayn eljátszhatja Napóleon
szerepét, továbbá készül első rendezésére, a legendás spanyol kalifáról,
Boabdilről akar filmet forgatni… Banderas következő filmje szintén kosztümös
lesz, a Neil Jordan által rendezett alkotás a XV. századi Itáliában játszódik. A
Borgia című filmben Ewan McGregor lesz Cesare Borgia, Christina Ricci játssza
Lucreziát, és jelentős szerephez jut még Banderas mellett Jean Reno és John
Malkovich is.
 Antonio Banderas
ismertebb filmjei:A
matador (Matador, 1986) Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén (Mujeres al
borde de un ataque de nervios, 1998) A fehér galamb (La Blanca Paloma,
1989) Kötözz meg és ölelj meg! (Atame!, 1990) A mambó királyai (The Mambo
Kings, 1992) Philadelphia - Az érinthetetlen (Philadelphia,
1993) Kísértetház (The House of the Spirits, 1993) Interjú a vámpírral
(Interview with the Vampire, 1994) Miami rapszódia (Miami Rhapsody,
1995) Négy szoba (Four Rooms, 1995) Bérgyilkosok (Assassins,
1995) Óvakodj az idegentől (Never Talk to Strangers, 1995)
Desperado (Desperado,
1995) Hárman párban (Too Much, 1996) Evita (Evita, 1996) Zorro álarca (Mask of Zorro, 1998) A 13. harcos
(13th Warriror, 1999) Ilyen a boksz
(Play It to the Bone, 1999) Kémkölykök (Spy
Kids, 2001) Eredendő bűn (Original Sin, 2001) Kémkölykök 2. - Az elveszett álmok
szigete (Spy Kids 2: Island of Lost
Dreams, 2002) Ballistic - Robbanásig
feltöltve (Ballistic: Ecks vs. Sever,
2002) Kémkölykök 3-D: Game Over (Spy Kids 3: Game Over, 2003) Volt egyszer egy Mexikó (Once Upon A time In Mexico, 2003)
| | | |